Wyszukiwarka

Ostatnia aktualizacja bazy: 18.03.2024, godz. 7:00

Problematyka kosztów ponoszonych na reprezentację i reklamę - interpretacja indywidualna organu podatkowego


Źródło: Przegląd Podatku Dochodowego nr 12 (468) z dnia 20.06.2018
PYTANIE CZYTELNIKA:
Celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami (klientami). Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny i podlegają wykluczeniu z kosztów uzyskania przychodów w oparciu o art. 16 ust. 1 pkt 28 updop. Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 maja 2018 r., nr 0111-KDIB1-1.4010.123.2018.1.BS. Baza interpretacji wydawanych m.in. przez organy podatkowe dostępna jest w serwisie www.interpretacje.gofin.pl Spółka kapitałowa (wnioskodawca) w ramach prowadzonej działalności zajmuje się przede wszystkim sprzedażą i naprawą samochodów. Pełni rolę dealera samochodowego. W celu zwiększenia rozpoznawalności poszczególnych modeli samochodów organizuje szereg różnego rodzaju działań marketingowych. W szczególności ponosi koszty związane z organizacją wydarzeń marketingowych, w których uczestniczą obecni i potencjalni klienci spółki. Prezentowane samochody ustawione są wówczas w widocznych eksponowanych miejscach. Klienci mogą zapoznać się z informacjami dotyczącymi nowego modelu samochodu oraz mogą obejrzeć same samochody. Wszystkim uczestnikom danego wydarzenia spółka oferuje także drobny poczęstunek. W części wydarzeń marketingowych, organizowanych zazwyczaj na terenie salonu samochodowego, może uczestniczyć każdy zainteresowany. Informacja o zorganizowaniu takiej akcji zamieszczana jest w lokalnych rozgłośniach radiowych. Ponadto, spółka organizuje akcje marketingowe dla wyselekcjonowanych klientów. Wtedy zaproszenia są kierowane do określonej grupy, zazwyczaj kilkudziesięciu osób. Takie wydarzenia odbywają się w miejscach innych niż salon samochodowy, np. w restauracji albo miejscu przystosowanym do imprez plenerowych, ale także wówczas podstawowym elementem spotkania jest ekspozycja modelu samochodu aktualnie promowanego przez spółkę oraz logo spółki i marek samochodów. W celu zorganizowania takiej kampanii marketingowej spółka ponosi wydatki wymienione w tabeli. Koszty kampanii marketingowej -  wydrukowanie zaproszeń, -  usługi cateringowe, -  nabycie gadżetów z logo firmy, -  przygotowanie materiałów informacyjnych, -  organizacja nagłośnienia (dźwięk), -  oprawa muzyczna oraz udział konferansjera, -  reklamowanie eventu w mediach, -  wynagrodzenie hostess, -  przygotowanie odzieży z logo spółki oraz logo marek samochodów, -  wynajem lokalu, wynajem wyposażenia (np. stoiska handlowego), -  przygotowanie atrakcji dla klientów, np. występu artystycznego, -  zakup namiotów oraz balonów z logo spółki Spółka zapytała organ podatkowy, czy wydatki na organizację akcji marketingowych w opisanym stanie faktycznym mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu dla celów podatku dochodowego od osób prawnych?
Odpowiedź na pytanie Czytelnika zawiera znaków: 7318
Aby uzyskać dostęp do wielkiej bazy pytań z odpowiedziami:

Zaloguj się

Przywilej korzystania z dostępu do POMOCNIKÓW Księgowego PREMIUM
(w tym do Bazy Pytań Czytelników) przysługuje Prenumeratorom kompletu pięciu specjalistycznych Czasopism dla Księgowych w wersji papierowej (komplet promocyjny nr 1 lub 2) i/lub Abonentom internetowego Serwisu Głównego Księgowego.

Przejdź do Panelu logowania »

Zamów komplet promocyjny nr 1 lub nr 2
i zyskaj najwięcej korzyści !

  • Komplet promocyjny nr 1
    (wszystkie Czasopisma
    + Gazeta Podatkowa)
  • Komplet promocyjny nr 2
    (wszystkie Czasopisma)

Przydatne linki

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.